SULI21

Digitális tudatosság
admin
Site Admin
Hozzászólások: 1089
Csatlakozott: 2020.ápr..07.(kedd) 14:31:32

SULI21

Hozzászólás Szerző: admin »

Kedves Látogatók!

Ez a platform már lassan két és fél éves. Nyilván én magam jóval régebb óta foglalkozom oktatástámogatással, bár ennek szinte soha nem volt hivatalos formája, mindig a magam útját jártam. Az elmúlt 50 évben felgyülemlett rengeteg tapasztalat bennem, gyerekként, felnőttként és szülőként, tanulóként és oktatóként is. Ez a hely remek lehetőség, hogy továbbadjam, amit tudok, így ezentúl saját gondolatokat és ötleteket tartalmazó szakmai cikkeket olvashattok a fórum egy erre kijelölt részén. Remélem, hasznotokra lesz, és akár diákként, akár tanárként, akár szülőként látogattok az oldalra, megtaláljátok itt azt, amire szükségetek van!

Indul a SULI21!

admin
Site Admin
Hozzászólások: 1089
Csatlakozott: 2020.ápr..07.(kedd) 14:31:32

Re: SULI21

Hozzászólás Szerző: admin »

SULI21

Már két évtizede beléptünk a 21. századba, és az én személyes véleményem, hogy ez az oktatáson (főleg az állami területen) nem nagyon látszik, legalábbis itthon. Valahogy el kellene jutni ezen a területen is a jelen korba, mert különben elveszítjük a tanulókat. Lehet emiatt dühöt érezni, vagy csalódottságot, de a helyzet ettől nem fog változni. Lehet azt követelni a gyerekektől, hogy akkor is fegyelmezetten, moccanás nélkül üljenek a padban a frontális magyarázat alatt, ha kb. minden, ami körülveszi őket ezerszer érdekesebb és izgalmasabb ennél, de a követelésünket nem fogják betartani. Hacsak nem akarunk körmöst osztani, és pálcával verni a rendetlenkedőket és a figyelmetleneket (mert ilyen helyzetben, ha nem tudunk csábító alternatívát felmutatni, csak a megfélemlítés marad), akkor nekünk KELL változnunk.
Nos, ezért adtam ezt a címet a cikksorozatnak: SULI21. Ez egy jó hívószónak tűnik. 21. századi színvonalú oktatás és tanulás. Miben is rejlik ez? A SULI21 tanárok, diákok és szülők ésszel, körültekintően és a valósággal szembenézve közelítik meg a problémát, és keresnek megoldásokat. Nem követelnek lehetetlent sem maguktól, sem a diákjaiktól. Ez nem jelenti azt persze, hogy midig a legkisebb ellenállás irányában mozdulnak el, mivel távolra tekintenek, és így látják, hogy a kisebb ellenállás irányában vezető út gyakran zsákutca, ami nem vezet sehová.

admin
Site Admin
Hozzászólások: 1089
Csatlakozott: 2020.ápr..07.(kedd) 14:31:32

Re: SULI21

Hozzászólás Szerző: admin »

Alapelvek

Melyek a suli21 alapelvei? Midig kell vezérfonal, aminek mentén elindulhatunk, és haladhatunk. A Suli21 alapelvei a kor kihívásainak megfelelően alakultak. Korunk jellemzői a gyors változások (törvények bújnak ki a semmiből egy nap alatt), a kiszámíthatatlanság (a kormányzati politika maximum akkor nevezhető logikusnak és kiszámíthatónak, ha elfogadjuk, hogy az ország teljes tönkretétele a céljuk), a hiány (nem minden szinten, de az oktatásban mindenképpen hiszen se forrás, de tanár, se rendes tankönyv). Milyen irányelvek mentén kell ilyenkor haladnunk és hogyan teljesíti ezeket a Tananyagkereső fórum?

1. Takarékosság

Az ország nagy része túlterhelt. Gyerekek és felnőttek, tanulók és dolgozók egyaránt túl sok kihívással néznek szembe nap mint nap. Bár az infláció és a növekvő energiaárak amúgy is takarékosságra intenek, én most nem arra célzok, hogy kapcsoljuk le a villanyt, ha nincs szükségünk a fényére. Ennél sokkal becsesebb dolgokkal kell takarékoskodnunk, mégpedig a saját időnkkel és energiáinkkal.
Mit jelent ez tanítás és tanulás szempontjából? Elsősorban azt, hogy nem végzünk felesleges munkát, és felhasználjuk azt, amit mások már megalkottak, és önzetlenül a mi rendelkezésünkre is bocsátották. Ezért gyűjtöm itt a Tananyagkeresőben a már kész anyagokat.

admin
Site Admin
Hozzászólások: 1089
Csatlakozott: 2020.ápr..07.(kedd) 14:31:32

Re: SULI21

Hozzászólás Szerző: admin »

2. Hatékonyság

Úgy gondolom, mindenkinek ismerős az a tétel, hogy az új információ (tananyag) beépülésének hatékonysága függ attól, milyen érzékszerveink vesznek részt a befogadásában. Én úgy tanultam, hogy vannak, akik hallás útján tanulnak hatékonyabban, és vannak, akik akkor, ha látják a tanulnivalót. Azonban az, ha látják és hallják is, az minden esetben hatékonyabb az „egy csatornás bevitelnél”. Ezért igyekszem rengeteg mozgóképes anyagot keresni, és olyanokat, ahol a hangminőség is megfelelő, esetleg van még felirat is.

3. Széles látókör / Életszag

Szinte minden tantárgy esetében nyitottam egy olyan altémát, mely nem évfolyamra szabottan tartalmaz kapcsolódó anyagokat, és itt igyekszem minden olyasmit IS megosztani, ami nem szerepel szorosan a tematikában, de hozzá illeszthető. Sajnos a jelenlegi tankönyvkínálat, és a kötelezően tanítandó anyagrészek sok tekintetben igencsak hiányosak, én leginkább az „életszagot” keveslem benne. Sok tanítványom van, akik elkerekedő, és aztán csillogó szemmel néznek rám, amikor elmesélem nekik, hogy az általuk éppen utált, vagy haszontalannak minősített tantárgyra vagy tananyagrészre mikor lesz szükségük felnőtt életük során. És ezek az információk sok esetben növelik a lelkesedést, motivációt is.

admin
Site Admin
Hozzászólások: 1089
Csatlakozott: 2020.ápr..07.(kedd) 14:31:32

Re: SULI21

Hozzászólás Szerző: admin »

Találékonyság

„Minden tanítás, ami szembejön.” Ezt már vagy harminc éve hallottam valahol, és azóta gyakran eszembe jut. Az emberek, és főleg a gyerekek igen különbözőek. Ebből eredően különböző módon képesek befogadni az információkat. Nem biztos, hogy az a legeredményesebb mód, ha ötvenszer elolvassa a tankönyvet, vagy éjt nappallá téve matekpéldákat old meg. Ezért én a saját gyerekeim és tanítványaim oktatásánál nagyjából mindent bevetettem, ami a rendelkezésemre állt.
A tanítványok meghatározott időben vannak nálam, és ez alatt kell velük eredményeket elérni. De szülőként, amikor a gyerekeimmel foglalkoztam, mindig éberen figyeltem, mi iránt nyílik meg éppen az érdeklődésük, mit lehet megmutatni, beépíteni az aktuális elfoglaltságba. Ezt minden szülőnek melegen ajánlom! Ha mi próbáljuk megteremteni a megfelelő atmoszférát a tanuláshoz, az energiaigényes, márpedig mi takarékos Suli21 „harcosként” szeretjük az amúgy is rendelkezésre álló energiákat felhasználni. Ha egy játék, séta, kirándulás, közös munka során eljön az a pillanat, hogy a gyerek többet szeretne tudni valamiről, azt ki kell használni.

Játékosság

Egyvalamiben azonban minden gyerek (és a legtöbb felnőtt) hasonló: szeretnek játszani. Ezért a legfőbb „fegyverem” mostanság a játék. Építőjáték, társasjáték, számítógépes játék, szabadtéri játék, bármi jó. E mellett a magyarul „játékosítás”-ként elterjedt új tudományágnak rengeteg olyan technika és fortély van a birtokában, ami bevethető új ismeretek megértése és adatok megjegyzése terén, valamint a motiváció felkeltésére és fenntartására.

Ezek tehát az alapelvek, melyek mentén haladhatunk.

admin
Site Admin
Hozzászólások: 1089
Csatlakozott: 2020.ápr..07.(kedd) 14:31:32

Re: SULI21

Hozzászólás Szerző: admin »

Dicsérd meg!

A dicséret pozitív hatásairól sok helyen lehet olvasni. A dicséret növeli az önbizalmat és a motivációt, ami nyilván kedvező hatással van a teljesítményre. Nem mindegy azonban hogyan alkalmazzuk. Ha ok nélkül, vagy túlzóan dicsérünk valakit, az hamis visszajelzés, ami félreviheti őt a fejlődésben. Ha a szavainkat nem megfelelően válogatjuk meg, nem szabjuk személyre a mondandót, ne adj isten elintézzük a dicséretet valami rövid sablonszöveggel, akkor pedig rengeteget veszít a hatásából.
A dicsérettel kihathatunk a jövőbeni cselekedetekre is. Amikor valaki egy nagyobb kihívás elé kerül, akkor azzal, hogy megemlítjük korábbi kitartó próbálkozásait és sikereit, majd biztatjuk az újabb erőfeszítésre, hitet teszünk az illető képességei mellett. Ez a megelőlegezett bizalom adhat egy plusz lendületet a cselekvésre, de lehet felesleges teher is, mely túl nagy elvárásként nyomasztóan hat. Bánjunk vele óvatosan!
Van még egy rendhagyó ok arra, hogy mindenképpen dicsérjük meg a kiemelkedő teljesítményt. Ha egy gyermek átlagon felül teljesít valamiben, és erről nem kap visszajelzést, nem lesz tisztában azzal, hogy ez a képesség, melyet ő birtokol, nem adatott meg mindenkinek. Neki a saját szintje lesz az elvárása a többiekkel szemben is, hiszen úgy tudja, az az átlag. Ebből rengeteg konfliktus származhat.
Legyen az eszköztárunkban a dicséret, de bánjunk vele körültekintően!

Válasz küldése

Vissza: “Általános módszertani anyagok”